להתכונן לצום קל

כמו רבים ממכרי, גם אני נוהגת לצום ביום כיפור. אולם, הרבה פעמים הצום קשה לי ואני מתקשה להעביר את היום עד סופו. צום יום הכיפורים הוא הזדמנות לתת לנפש ולגוף מנוחה: לזכך את הנפש באמצעות התבוננות פנימה ולנקות את הגוף באמצעות מנוחת צום. אולם ההימנעות מנוזלים וממזון עלולים לגרום לתופעות לא נעימות כמו כאבי ראש, סחרחורת, חולשה, תחושת רעב והרגשה כללית רעה. לכן, מדי שנה, אני מנסה למצוא רעיונות שיעזרו לי להפחית, ככל הניתן, את התופעות האלה. הדרך לעשות זאת הוא להתכונן בצורה נכונה.

אני מביאה לכם המלצות ועצות שקיבלתי מרוקחי רשת בתי המרקחת הקהילתיים ש.ר.מ. פארם. ומאחלת לכם שהם יעזרו ושיהיה לכולנו צום קל וגמר חתימה טובה.

לקראת הצום –  יום לפני ערב יום הכיפורים:

  • הרבו בשתיית מים (לפחות 2 ליטר ביממה שלפני הצום), וביום הצום עצמו – שתו לפחות 10 כוסות, עד תחילת הצום. יש לשתות לאט ובמהלך כל שעות היממה, ולא לשתות כמות גדולה של מים בבת אחת.
  • מומלץ להימנע משתייה של משקאות ממותקים או משקאות המכילים קפאין, שכן הם גורמים לצימאון. קפאין גורם גם להשתנה מרובה ולאיבוד נוזלים. מומלץ לשתות רק מים או חליטות צמחים ללא קפאין (לא תה רגיל).
  • מומלץ לאכול ארוחות מסודרות ומזינות לפני הצום, ולהימנע מצריכת מזונות מתובלים, חריפים או עתירי מלח, הגורמים לצמא.
בית הכנסת החורבה

ביום הצום:

לקראת תחילת הצום מומלץ לחלק את הארוחות לאורך היום, ולא להעמיס את כל האוכל על הסעודה המפסקת שלפני הצום. ארוחה גדולה לפני הצום עלולה לגרום לצימאון ולתחושת אי נוחות במערכת העיכול.

בסעודה המפסקת מומלץ לצרוך פחמימות מורכבות, עשירות בסיבים תזונתיים, המתפרקות לאט בגוף ומעניקות תחושת שובע לאורך זמן. לדוגמה: אורז מלא, כוסמת, לחם מחיטה מלאה. 

יש להימנע בארוחה מפסקת משתייה מוגזת, מעוגות שמרים וממלח, הגורמים לתסיסה בקיבה ולהתנפחות. מומלץ להימנע גם מאוכל מטוגן או עתיר שומן, העלול לגרום לצרבת ולתחושת כבדות ועייפות.

אחרי הצום:

מומלץ לסיים את הצום בשתיית נוזלים וללגום לאט כוס מים אחת לפחות כדי להחזיר נוזלים לגוף. אחר כך, כדי לספק לגוף אנרגיה זמינה, מומלץ לשתות  – תה צמחים מומתק בדבש או סילאן טבעי, בליווי קרקר או עוגייה. רק אחרי חצי שעה לפחות, מומלץ לאכול את הארוחה המתחלת. מומלץ לשלב בה מרק, חלבונים (דג, עוף, ביצים) ופחמימות (אורז מלא, תפוח אדמה, דגנים מלאים), בשילוב ירקות מבושלים וטריים, קלים לעיכול.

סימני אזהרה: יש לשים לב במהלך הצום לתופעות של סחרחורות, תחושת עילפון, בחילות, הקאות וכאבי ראש. במידת הצורך – לא להסס לפנות לרופא.

תרופות ונשים בהיריון: על הסובלים ממחלות כרוניות, אשר נוטלים תרופות באופן קבוע ועל נשים בהיריון – להתייעץ עם הרופא אם לצום ואיך.

צום קל לכולם!

צילום: אורית ענבר

2 מחשבות על “להתכונן לצום קל

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.