עד כלות הנשימה

ה-7 באוקטובר הוא תאריך שנכנס להיסטוריה של מדינת ישראל. ההקשרים שלו הם ברובם שליליים, אם כי יש בו גם סיפורי גבורה והצלה. עם זאת, בעקבות האירועים האלה קרו גם אירועים אחרים. בין השאר, היו לאירועים אלה השפעה משמעותית על כל מה שקורה בעולם הבידור והמופעים.

בין השאר, היו מופעים שנעצרו או עוכבו בשל המצב, מצד אחד. אבל, מצד שני, היו מופעים שנוצרו במיוחד בעקבות האירועים. כך קרה גם למופע נש(י)מה של תיאטרון מסתורין הירושלמי. "ב-7 לאוקטובר נעצרו פרויקטים רבים עליהם עבדנו בתיאטרון. אנשי הצוות גויסו למילואים, וחלקם עברו את השבוע הראשון למלחמה בדרום, שם נחשפו למראות קשים ביותר. הבן שלי נכח במסיבת נובה ברעים, ניצל בנס ואיבד מספר לא נתפס של חברים, מספרת יוליה גינס, המנהלת האומנותית של התיאטרון על הרקע למופע. "בעקבות כך, החלטנו לשנות גישה בתיאטרון וליצור מופע חדש שייתן פתרון רגשי לכאב הפרטי וגם לכאב  שנוצר בנו כחברה. בנובמבר האחרון ערכנו 12 מופעים במתחם שערי צדק הישן, בשיתוף פעולה עם עיריית ירושלים, רשות הצעירים, המרחב החברתי וגופי תרבות נוספים (ההכנסה הייתה  תרומה לטובת ניצולי נובה) וגילינו כי יש חשיבות רבה ומרפאת לחוויה שיצרנו. היה מרגש לראות אנשים רוקדים, שרים ובוכים".  

נש(י)מה – מופע ראשון מסוגו המשלב אלמנטים של תרפיה דרך קול וגוף תוך חוויה אימרסיבית. לטובת המופע, בוצע מחקר ושימוש בטכנולוגית AI מתקדמות ליצירת הקרנות וידאו בעלות השפעה מרפאת על גוף ומוח האדם, מה שעוד לא נעשה בשום מקום אחר. במופע משתתפים כ-20 אומנים, שחקנים, רקדנים ומוזיקאים, שפוגשים את הקהל ומובילים אותו בשירה ובתנועה אל תוך חוויה מיסטית מעצימה שכולה קול, גוף ונשימה. המופע נוצר בשיתוף מטפלים, אנשי רוח ומומחים למסורות שונות של ריפוי שתרמו את זמנם ליצירת התוכן.

המופעים הבאים יתקיימו בסוף פברואר בבלאק בוקס בארנה. המופע מתפרס על כל מתחם הבלאק-בוקס, ומשלב בין מיצבי סאונד, וידאו ארט, שירה, נגינה חיה, ותנועה – כשהוא מנצל את מיומנות התיאטרון ביצירת חוויות אימרסיביות ומעמיקות על מנת לבצע רגע של ריפוי. ‍

תיאטרון מסתורין, התיאטרון הירושלמי,  הינו אחד משלושת קבוצות התיאטרון הגדולות בארץ. התיאטרון מוביל ומקדם את תחום המופעים האימרסיבים תלויי-מקום, וחוקר את המשמעות של פעילות אמנותית עם ולצד קהילות, מבנים וחללים אורבניים ייחודיים בהקשר הישראלי. התיאטרון פועל מתוך אמונה עמוקה כי לתיאטרון תלוי-מקום בהשתתפות קהל יש משמעות חברתית וכוח מרפא עצום. בחמש השנים האחרונות חוקר תיאטרון מסתורין שימוש בטכנולוגיות חדשות ושילובן בחוויות צפייה אימרסיביות שונות. התיאטרון משתף פעולה עם אמנים רבים מתחומי העיצוב, סאונד, וידאו-ארט, מחול, שירה ועוד.

בשבוע שעבר השתתפתי באחד המופעים האלה. קשה מאוד לתאר את החוויה וצריך בעיקר לחוות אותה, אבל זו חוויה מיוחדת במינה. קודם כל, תשכחו מכל מה שאתם מכירים כשאומרים לכם את המילה מופע. אין כיסאות או במה. הקהל עומד במעין מעגל והוא שותף לכל מה שקורה – ריקוד, שירה, תנועה, הבעה. האמת שיותר מאשר מופע זו השתתפות במעין טקס שלריפוי והיטהרות, טקס שבו משולבים אלמנטים מכל מיני דתות, אמנות ומנהגים ובכלל זה יהדות, שמאניות, בודהיזם ועוד בליווי כלי נגינה, מול ותנועה. גם סוגי המוזיקה מגוונים מאוד.

אחד הדברים שאליהם התחברתי במיוחד במהלך המופע היה טקס הטמנת זרעים בארגז חול גדול במרכז האולם, כשבמקביל נשמעים ברקע טקסטים כמו "איפה שאין כלום הכל יצמח", אני צולל עמוק בפנים מחפש את השקט…התדר המלים בתוכו יש רטט, זהו רטט של תקווה".

בסופו של דבר, יצאתי מהמופע עם תחושות של הקלה ופורקן וגם הרגשתי שחוויתי חוויה מיוחדת. אם אתם אנשים בעלי ראש פתוח, תיהנו מאוד מהחוויה הזו. אם אתם סובלים מכל מיני תחושות קשות מאז ה-7 באוקטובר ובכלל, המופע הזה יכול לעזור לכם לשחרר כל מיני דברים כלי לעבור דרך ספת הפסיכולוג. תבואו בלי ציפיות ומקסימום תיהנו, מה כבר יכול להיות? כל מה שנדרש מכם זה לשתף פעולה ולזרום עם הערב ובלי להרגיש לא תבינו איך זה כבר נגמר.

נש(י)מה
27-28-29 בפברואר 24
בשעות:
18:30
20:00
21:30
בלאק בוקס, ארנה, הרצליה
מחיר:
80 שקלים

לרכישה ופרטים נוספים:
https://mystorin.com/product/18-01-2024-breathing-19

קבלו הצצה למופע: https://www.youtube.com/watch?v=tvBhS9wRfFc

צילום: אורית ענבר

מחשבה אחת על “עד כלות הנשימה

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.