עם המבט למעלה

ידוע שמדינת ישראל נוסדה כמדינה של מיזוג גלויות – עולים חדשים שעלו מכל הגלויות וייסדו כאן מדינה חדשה. הדרך לא הייתה קלה עבור רבים מהם, אבל בכל זאת היו מביניהם שלקחו את גורלם בידם והצליחו להגיע להישגים. כזה בדיוק הוא סיפורו של עו"ד אורי גולן. בימים אלה יצא לאור ספרו המרתק של גולן. הספר, מגדל צמח בעמק, מגולל את סיפורו הלא ייאמן של גולן, שעלה עם הוריו מעיראק בשנות ה-50 ללא פרוטה, ללא השכלה – וללא סיכוי של ממש. למרות זאת, הוא הגיע לפסגת הפוליטיקה המוניציפאלית, והיה שותף ללא מעט מהלכים לאומיים. היום גולן נושא בתואר עורך דין, ובנוסף, מחזיק בתואר ראשון במדעי המדינה.

שום דבר בנסיבות לידתו הצנועות של התינוק השלישי (מתוך שישה) במשפחה יהודית קשת יום בעיראק, או בנסיבות עלייתו ארצה עם משפחתו שנתיים אחר כך, במבצע עזרא ונחמיה לא צפנו ולו רמז לאן יתגלגלו חייו של התינוק הזה ולאילו הישגים ומעמד יגיע. לכאורה, הכל החל ברגל שמאל: הרדיפות בעיראק שבעטיין נאלצה המשפחה לברוח, היחס המתנשא של פקידי העלייה לבאים, שקבעו בשרירותם שלושה שמות שונים לבני משפחה אחת, כמו גם את תאריך לידתו של התינוק כ-00.00.48 והמעבר לעיר שטרם נולדה – מגדל העמק.

אלא שהצעד הזה, האחרון – הברכה שרתה עליו. מגדל העמק האירה פניה לנער, ששמו שונה בישראל לאורי גולן. לא מיד, לא בלי קשיים ומהמורות, אבל לאט לאט, תוך השקעת מאמץ כביר וגילוי נחישות בלתי מצויה השתחרר גולן מכל כבלי הסטיגמות שאפפו אותו, וכמו גולם שהופך לפרפר צבעוני ויפהפה, החל במסלול מטאורי ממש, לעבר הישגים, שבתחילה, אי אפשר היה להעלותם על הדעת.

במשך 25 שנים כיהן גולן כמנכ"ל עיריית מגדל העמק. במהלך התקופה הזו ניצח בכל מערכת בחירות שניהל והמליך את ראשי העיר בזה אחר זה. תפקידו ומעורבותו הפוליטית הציבו בפניו לא מעט מכשולים ואתגרים וגם לא מעט מאבקים מול יריבים, שלא כולם הצטיינו מבחינה אתית וחלקם גבלו בבגידה פוליטית. אבל על כולם התגבר. 

היום, כאמור, הוא עורך דין, ובנוסף, יש לו תואר במדעי המדינה מאוניברסיטת חיפה. רעייתו לייה, בעלת תואר שני בניהול חינוך והייתה המנהלת המיתולוגית של חטיבת הביניים העצמאית בעיר. בנו בכורו, אריאל, בעל תואר שני ונושא בתפקיד בכיר בחברת צים ובנו הצעיר, אהוד, בעל תואר שני במשפטים, עורך דין, נוטריון, בורר ומגשר בעלים של משרד עו"ד ונוטריון מצליח במגדל העמק.  

כל ההכנסות ממכירת הספר ייתרמו לעמותת "להאמין ולא לוותר", עמותה שהוקמה במטרה לסייע לילדים על הרצף האוטיסטי. העמותה מבקשת להעניק לילדים סביבה תומכת, שתסתייע במומחים כדי לקדם אותם ולסייע להם להשתלב בחברה, בהתאם ליכולתם. המניע להקמת העמותה היה בנו של אהוד ונכדו של אורי, אלון, שאובחן בגיל שנתיים כמצוי על הרצף. היום אלון בן 13 ומטופל באהבה רבה על ידי צוות שכולל פסיכולוג, קלינאית תקשורת ומנתחת התנהגות פרה-רפואית.

מגדל צמח בעמק הוא ספר מרתק. אני מאוד אוהבת לקרוא סיפורי הצלחה אמיתיים של אנשים שהחיים חילקו להם לימונים והם עשו מהם לימונדה. מה שעוד יותר חשוב הוא שאת הכל הם עשו במו ידיהם, בלי לצפות לעזרה מאף אחד. הסיפור שלו אקטואלי היום יותר מתמיד כי הוא יכול להעביר לקח חשוב לאנשים וללמד אותם שאת ההצלחה שלהם הם צריכים לבנות בכוחות עצמם ולא לחכות או לצפות לכך שאחרים יעשו זאת בשבילם. גולן הוא הוכחה שאין נקודה נמוכה מדי שממנה אי אפשר לזנק למעלה. בנוסף לכך, סיפורה של מגדל העמק שזור בסיפורו של גולן והספר הוא הזדמנות להכיר קצת את העיר המיוחדת הזו ואת האנשים שהטביעו עליה חותם. ממליצה בחום לקרוא את הספר וללמוד ממנו.

את הספרים אפשר להשיג בחנות הדיגיטלית באתר עברית בעלות מופחתת וכספר מודפס בהזמנה אישית. עלות כל ספר: 44  שקלים בחנות הדיגיטלית ו-98 שקלים לספר מודפס.

צילום: יח"צ

מחשבה אחת על “עם המבט למעלה

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.