תופרת את חייה

אני מאוד אוהבת לקרוא ספרים. אבל במיוחד אני אוהבת לקרוא ספרים אשר מבוססים על סיפור חיים אמיתי של אנשים, אולם כשקוראים אותם בטוחים שמדובר בעלילה פרועה ושלא ייתכן שזה קרה באמת. כך קרה לי גם כשקראתי את הספר בחוט ובמחט. הספר מגולל סיפור חיים מרתק שנפתח באיזמיר הטורקית ונרקם דרך אינספור עלילות, אהבה גדולה, משברים ועוד. הוא מסופר דרך עיניה של מעצבת האופנה רינה קבסה, האורגת בכישרון רב את סיפור חייה. זהו ספר הביכורים של רינה קבסה, אלמנה בת 69 אמא לשלושה ילדים וסבתא לחמישה נכדים מראשון לציון.

כאמור, סיפור חייה המרתק נפתח באיזמיר הטורקית, שם נולדה למשפחה שעסקה בתחום הטקסטיל. קבסה מגוללת סיפור על קהילה יהודית שחיה בשלום עם שכניה הטורקים, על החגים, המנהגים, האוכל והמנטליות, על חברות, על ילדות ובגרות. בעקשנותה, כשהייתה בת 16 בלבד, היא הצליחה לשכנע את כל בני משפחתה לעלות לארץ ישראל. העלייה פתחה סיפור חדש על קשיי הקליטה, פערי שפה ותרבות, קושי במציאת עבודה ועוד, כשקבסה לא מדלגת על אף קושי ואתגר, מכיוון שהיא מאמינה שסיפורה יכול לשמש השראה לקורא.

היא עלתה לארץ בתקופת מלחמת ששת הימים. המצב הביטחוני השפיע על נפשה הרגישה של קבסה עד כדי שיתוק לא מוסבר ברגליים, שהביא לאשפוזה בבית חולים. אחרי החלמה ובדרך לביקורת בבית חולים היא פגשה בחור מסקרן במדים, ובהחלטה של רגע, שמאחוריו סיפור מפתיע ומשעשע התחברו שתי הנפשות למשך 45  שנה של זוגיות וחברות מופלאה.

יוסי קבסה הפך להיות בעלה של רינה. השניים התגוררו בחולון ומשם עברו לפלורנטין התל אביבית, שם נולדו וגדלו שתי בנותיהם. כשנעשה להם צפוף, משפחת קבסה עברה לחולון, ועד שילדה את בנה, החליטה קבסה ללמוד עיצוב אופנה. עם סיום חופשת הלידה, הודיע יוסי לאשתו שהיא מצוינת בתחומה והציע להם לפתוח ביחד עסק עצמאי לעיצוב אופנה. בזכות אחד ממפעלי הבדים שאליהם פנו, שהאמין בהם והסכים לתת להם אשראי בזמן שרוב הבנקים סירבו להם, הצליחו בני הזוג קבסה לפתוח את העסק שנקרא יצירות לה ריינה. העסק הפך עד מהרה לזירת אופנה שוקקת עם מתפרות גדולות במשולש, בשטחים ובעזה, עם ייבוא של בדים מטורקיה ובהמשך ייצור ישיר בסין.

רינה ובעלה חרשו את בירות העולם בחיפוש אחר הטרנדים, תצוגות אופנה, הבדים והספקים הנכונים. יותר ממחצית מהשנה בילו השניים מעבר לים וההתחלה הקשה, בשנתיים הראשונות, לוותה גם בלא מעט הפסדים. אבל קבסה הפיקה לקחים מכל דבר והתמודדה עם כל אתגר, ובכלל זאת ניסיון להבין את השוק, התרבות ומנטליות של הסינים. עם הזמן לצד התמדה, סבלנות, נחישות  ועבודה קשה, הדברים עלו על מסלול הנכון. רינה ויוסי החלו בייצור של קולקציות רחבות שכוללות: שמלות, מכנסיים, מעילים, אקססוריז, טוטאל לוק מלא שהפך את העסק למפעל חיים משגשג שהתקיים במשך 36 שנה.

רינה קבסה

בעשור האחרון, עם כניסתם למשביר לצרכן, העסק תפס עוד יותר תאוצה ונחל הצלחה גדולה. בעקבות ההצלחה, אחרי שנים של עשיה ועבודה קשה, הגיע הרצון של השניים למצוא יותר זמן איכות לעצמם, להוריד את קצב העבודה ולהעביר את העסק קרוב לבית. בזמן שיפוץ החנות נודע ליוסי כי חלה  בלוקמיה (סרטן הדם). יוסי נלחם במשך שמונה חודשים במחלה והרופאים היו אופטימיים וגם הוא. הוא עבר השתלת מוח עצם, ואחרי ששרד את  100 ימי החסד המוצלחים, כולם החלו לנשום לרווחה ואז בפתאומיות יוסי אושפז ולאחר שבועיים בבית חולים נפטר לתדהמת כולם. לאחר השבעה, החליטה קבסה קודם כל לסגור את המחויבויות, החובות על הבית, להיפטר מאלפי הפריטים שהגיעו בדיוק לארץ בשני קונטיינרים ובמשך שנתיים עבדה מבוקר עד הלילה כדי לצמצם את ההפסדים ולספק את הסחורה לחנויות.

לאט לאט, במהלך כשנתיים, התחילה רינה לפטר את כל הדיילות המסורות שעבדו עבורה בכל הארץ. היא המשיכה לנהל את העסק מהבית עוד כשנה, רק כדי לסגור את כל הקצוות ושלוש שנים לאחר מותו של יוסי העסק נסגר לחלוטין. רינה סירבה להיכנע לשעמום ולאפס מעשה. היא נרשמה לקורסים באנגלית, צילום ותכשיטנות והמשיכה לצייר. למרות האבל הכבד היא החליטה שלא לרחם על עצמה והמציא את חייה מחדש עם סדנאות ביתיות לבישול טורקי וסדנאות להכנת סושי, שכרה מאמן אישי לצורך חזרה לאימוני כושר קבועים, הכירה מעגלים חברתיים חדשים וקבוצת אלמנות שהפכה להיות חלק משמעותי מחייה עם טיולים בארץ ובחו"ל. בסופו של דבר, החליטה, כחלק מתהליך השיקום ובעצת המאמן האישי שלה, לכתוב את הספר.

בחוט ובמחט, היוצא לאור בימים אלו, מתאר את קורות חייה של רינה מגיל 4 ועד היום. זה ספר של שמחה שמתרכז בעשיה, בלמידה, בצמיחה, בתקווה השראה, אהבה ונתינה ולא באבל ובמוות . הוא ספר אופטימי, בדיוק כמוה, המסמל את המוטו של רינה לחיים שמחים ומלאי אהבה.

זהו ספר נוסף מהספרייה של מדיה הוצאת ספרים לאנשים פרטיים הרואה את עצמה כמקום להגשמת חלומות ספרותיים של כותבי פרוזה סיפורת מקורית שירה ספרי ילדים ועוד ניתן לרכוש את הספר ברשתות צומת וסטימצקי או ישירות מאתר החברה http://www.media-10.co.il

בחוט ובמחט, רינה קבסה, מדיה 10, 70 שקלים

צילום: יח"צ

3 מחשבות על “תופרת את חייה

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.