8 עובדות על פחמימות ממכרות

לא אחת התוודיתי מעל עמודים אלה על האהבה הרבה שלי למתוקים. מדי פעם אני מהרהרת האם כדאי לי לעשות משהו מעשי כדי להיגמל מהתשוקה הזו שלי. בינתיים, כחומר למחשבה, אני מביאה לכם מדבריו של אהוד אברהמסון, מומחה לגמילה מהתמכרויות, אשר מביא 8 עובדות על סוכר ופחמימות ממכרות ועונה על שאלות כמו: מה היה קורה לו סוכר היה מוצא מהחוק? מה משבש לנו את מנגנוני הרעב? מי מרוויח מזה שאנחנו צורכים סוכר? והאם אפשר להיפטר מהדחף לסוכרים ולפחמימות ממכרות?

שיא עולמי

ישראל היא שיאנית עולמית בהיקפי צריכת הסוכר – הישראלים צורכים בין 30-45 כפיות סוכר ליום, בשעה שהכמות המומלצת היא לא יותר מ-7 כפיות. גם פחמימות ריקות כמו – לחם לבן, פיתות, בורקסים, עוגות, פתיתים, אורז לבן, תפוחי אדמה, רטבים נפוצים ועוד ועוד, הופכים לסוכר בגוף.

הכירו את הורמון העונג

ממש כמו סמים ואלכוהול, סוכר ופחמימות פשוטות מעוררים את הפרשת הורמון העונג, דופמין. מחקרים רבים הוכיחו שכאשר מחברים בין סוכרים פחמימות ושומנים, 'נדלקים' במוח אזורי ההנאה, שמאירים גם בעת צריכת סמים קשים.  למעשה, כבר במפגש עם בלוטות הטעם שבלשון, המוח משדר שנעים לו, ודורש עוד ועוד מהדבר הטוב הזה. בדיוק כמו כל חומר ממכר אחר, אנחנו פועלים לשחזור ההרגשה הטובה.

פחמימה שכזו

כל פחמימה הופכת לסוכר. צריכת סוכר או פחמימות פשוטות, המוכרות גם בשם פחמימות ריקות, או לא מזוקקות גורמת לזינוק באנרגיה ובתחושות הטובות. זמן קצר אחר כך מגיעה נפילת סוכר, ואיתה תחושת רעב וירידה באנרגיה ובמצב הרוח. הפחמימות הריקות אינן מספקות את הצרכים התזונתיים של הגוף, ופועלות כמו כל חומר ממכר: הן מודיעות לגוף שצריך לצרוך יותר ובכך משבשות גם את מנגנוני הרעב והשובע.

היכן מסתתר הקמח הלבן?

הדגן הנפוץ על מדפי הסופר ובבתים היא החיטה המהונדסת, המשמשת לייצור קמח לבן.  יותר מסוכר לבן, הקמח הלבן מקפיץ בחדות את רמות הסוכר בדם.  הקמח הלבן משמש ללחמים, לחמניות, עוגות, בורקסים, חטיפים, וגם במוצרים מתועשים אליהם מוסיפים קמח מבלי שנדע: למשל שניצלים מוכנים, רטבים לבישול, תבלינים ועוד.  

למה זה מזיק?

התמכרות לסוכר ופחמימות ממכרות גורמת לנזק מצטבר ובלתי הפיך לבריאות שלנו: השמנת יתר, סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות דלקתיות כרוניות, כמו פסוריאזיס, קרוהן וקוליטיס כיבית. למחלות ניווניות דלקתיות כמו מחלות מפרקים. לשומנים גבוהים בדם ולכבד שומני. הסוכר גם מאיץ הזדקנות, משפיע על מראה העור ומשמש מזון להתפתחות תאים סרטניים.

משיכה היסטורית

אנחנו נמשכים לטעם המתוק, עוד משחר ההיסטוריה, כאשר יושבי המערות ידעו לזהות מתוק כטוב וטעם מר כמסוכן. בשונה מבעבר, היום קשה לנו לזהות היכן מסתתר לו הסוכר. בגלל עלותו הנמוכה, אופיו הממכר וחיי המדף הארוכים שלו, הוא נמצא בכל מזון מתועש שאנחנו אוכלים: בלחם, חלב שקדים וחלב סויה, במוצרי ובמעדני חלב, בקורנפלקס, בחטיפים, בקטשופ, בחרדל, ברטבים, בנקניקים ובעצם במה לא. ולמה? כדי לעודד צריכה! המנועים האדירים שמאחורי דחיפת סוכר לכל מזון ומשקה, הם בעצם כלכליים – תתמכר תקנה!

השילוש הממכר

במחקר נרחב שנערך בבית הספר לרפואה הר סיני בני יורק, בנושא צריכת סוכר ושומן, נמצא כי השילוב בין סוכר, קמח ושומן מייצר התמכרות למזון שקשה לגוף להתמודד איתה. המתג במוח שהפעלתו גורמת לנו להפסיק לאכול מפסיק לפעול, והסיבה לאכילה אינה צורך של הגוף, אלא תאווה להנאה. ההתמכרות דומה לרצון לצרוך הרואין וקוקאין. מחקר נוסף  מצא, שצריכת פחמימות "לבנות" (קמח לבן מתועש ומוצריו) בשילוב עם סוכר לבן, גורם לשינויים לא רצויים במצב הרוח ולדיכאון.

סוכר = סם לא חוקי

אם סוכר היה נכנס לרשימת הסמים האסורים ומוצא מהחוק, היינו חוזים בצניחה דרמטית במימדי ההשמנה, הסוכרת והתחלואה, ואנשים עם עודף משקל היו מצליחים להתמיד בדיאטה.

לא לדאוג – יש גם פחמימות טובות

כאשר מחליפים את הפחמימות המזיקות בפחמימות לא מזוקקות כמו קמח מלא, אורז מלא,  כוסמין וטף, ומורידים מהתפריט משקאות ומזונות עשירים בסוכר, כל המדדים הפיזיולוגיים משתפרים. 

אפשר להיפטר מהדחף לסוכר

עוד לפני בחירת התפריט הנכון, מומלץ להיגמל מהחומר המזיק לגוף. כאשר מנטרלים את הדחף באותו אזור במוח שאחראי על  כל ההתמכרויות: עישון, סוכר, אלכוהול וקוקאין, אנשים מצליחים להיגמל ללא קושי, לרדת במשקל, לשפר את בריאותם בכל מדד ולתרום רבות לאיכות חייהם.

צילום: pexels

4 מחשבות על “8 עובדות על פחמימות ממכרות

  1. כתבה נהדרת!

    אני התמכרתי לבייגלה מלוח, ומהכתבה הבנתי שעל מנת לנטרל את ההתמכרות לפחמימות הריקות שבבייגלה המלוח, עלי לעבור לבייגלה מלוח מכוסמין מלא שאותו ניתן לרכוש בבתי טבע. ועכשיו אני גם נזכר שכאשר אכלתי את הבייגלה מכוסמין מלא הוא גם יותר טעים וגם פחות ממכר.

    תודה!!!

    אהבתי

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.