מניהול בסגנון הורי ועד למחול הנפש

הפעם ברצוני להמליץ על ארבעה ספרים, כולם ספרי עיון והדרכה. הראשון, לנהל בגישה הורית, מציע גישה ניהולית ייחודית היוצאת מנקודת הנחה שההורות היא מודל נהדר – ולא מספיק מנוצל – של ניהול ומציע למנהלים להתנהל על פי מודל הורי. השני, בין בחירה לקורבן, הוא ספר ייחודי שמביא זווית נוספת לסיפורים של החיים בהתבסס על 54 פרשות השבוע. בשלישי, חוכמת השבוע, מוצגת פרשנות חדשה ומרעננת לטקסט ההיסטורי הנפלא של התורה. בכל פרשה מוצג עקרון NLP עליו מרחיבים בהסבר ודוגמאות. הרביעי, מחול התודעה והנפש, מסביר איך אפשר לעשות שינוי ולהגיע לאיזון איך עובד מוחנו, מדוע אנו נתקעים בתבניות חשיבה המשפיעות על חיינו ומהי הדרך לשנותן. קריאה נעימה!

על אף שמדובר באחד הכישורים הקריטיים בכל ארגון, ניהול עובדים הוא מקצוע בפני עצמו, שלעתים נדירות נלמד באופן פרקטי. כתוצאה מכך, מנהלים רבים "נקלעים" לעמדות ניהול ללא הכשרה או ניסיון קודמים, ומוצאים את עצמם מתהלכים בשדה מוקשים ללא מפה וללא מצפן.

ד"ר פואד בסיס, מומחה בייעוץ ארגוני ומרצה באקדמיה, מתווה גישה ניהולית ייחודית היוצאת מנקודת הנחה שההורות היא מודל נהדר – ולא מספיק מנוצל – של ניהול. גישה ייחודית זו מציעה למנהלים, חדשים וותיקים כאחד, להוציא מהכוח אל הפועל את כישורי הניהול החבויים בהם באופן טבעי בתור הורים. בתבונה וברגישות, הספר מקנה למנהלים פרקטיקות ניהוליות מגוונות, המבוססות על האינטואיציה ההורית הטמונה בכל מי שזכו לחוות הורות בחייהם. לאורך הספר מוצגות דילמות מרתקות מתחום הניהול, ולצדן מפורטות דרכי פתרון שנלקחו בהשאלה מתחום ההורות – עם ההתאמות הנדרשות לתיאוריות מקצועיות בניהול.

מי שישכילו לרתום את הכישורים מהחיים האישיים גם לחיים המקצועיים, יופתעו לגלות שהעקרונות החופפים מונעים חיכוכים, מגבירים את המוטיבציה ואת הלכידות, מאיצים תהליכים ומייעלים את ההתנהלות הארגונית בכל המישורים.

הספר לנהל בגישה הורית מציע מודל מאוד מעניין להורות. כפי שטוען המחבר, מנהלים רבים מגיעים לכיסא זה ללא כל הכנה מוקדמת וללא הכישורים הנדרשים. לעומת זאת, כמעט כולנו יודעים איך להיות הורים גם בלי ניסיון קודם. לכן מי שיכיל להבין שאפשר להעביר את הכישורים שיש לו בחיים האישיים גם לחיים המקצועיים יוכל להצליח. מי שלא יודע איך לעשות זאת, או שאין לו גם מספיק ניסיון בהורות, יכול להיעזר בספר של ד"ר בסיס שמנחה בצעד אחר צעד איך המודל שלו עובד.

לנהל בגישה הורית, ד"ר פואד בסיס, 208 עמודים, 98 שקלים, הוצאת פוקוס

מי מאיתנו לא מבקש לעצמו חיים טובים ומאושרים? מי אינו מאחל לעצמו חיים מלאי משמעות, שמחה, סיפוק והנאה? אינספור מילים ותיאוריות נכתבו על המרדף הבלתי פוסק שלנו אחרי האושר ועל השאיפה לחיות את החיים בטוב. אז כיצד עושים את זה?

העולם המודרני מזמן לנו לא מעט התמודדויות ואתגרים רבים מתוך השפע האינסופי הקיים. אני גיליתי שדווקא בתורה הקדושה והנצחית שלנו אפשר למצוא את המענה לסוגיות ולנושאים מתקדמים בני זמננו. רק צריך להתעורר ולהאמין לתבונה הקדומה שלפיה כל רצונו של ה' הוא להיטיב עם ברואיו.

הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת־הַשָּׁמַיִם וְאֶת־הָאָרֶץ, הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה והְקְַּללָהָ; וּבָחַרְתָּ בַּחַיּיִם…" (דברים ל', יט'). אני מאמינה שכבני אדם ניתנה לנו הזכות לבחירה. ייתכנו סיבות להתקרבן במציאות החיים, אך התורה מזמינה אותנו לבחור בחיים ואף מעניקה לנו את כל הכלים הנדרשים לחיים מלאי שפע וברכה.

בין בחירה לקורבן הוא ספר ייחודי שמביא זווית נוספת לסיפורים של החיים בהתבסס על 54 פרשות השבוע. הספר מכיל סיפורים מרתקים ומעוררי השראה, פרי יצירת המחברת, שסוחפים את הקורא לטייל במחוזות ועומקים שירגשו את נפשכם ויפתיעו אתכם. הסיפורים תומכים ברעיון מרכזי מכל פרשה ואחרי כל אחד מופיעות תובנות והארות ליישום ביומיום.

תפארה טירי: "אם כל מי שיקרא בספר יתחבר לסיפור אחד, לרעיון מרכזי או לתובנה וזה ישפיע עליו לטובה כך שתהיה לו זכות הבחירה לחיים מאושרים – עשיתי את שלי. אני מזמינה אתכם לצלול לדפי הספר וליהנות מכל מה שעבר דרכי בשבילכם."

מקצת התובנות הנפלאות המופיעות בספר ויעשירו את חייכם: כשמשחררים, מעבירים אנרגיה למקום אחר ומתמלאים באנרגיה חדשה, ואז אנו מרחיבים את עצמנו ואת יכולתנו להתברך בשפע האלוקי (מספר בראשית).

הדברים מתרחשים בזמן שלהם, וכמה חשובה הנשימה הזאת שמאפשרת לנו עוד כמה רגעים של התבוננות לפני שאנו עונים, מתפרצים, שופטים, קובעים או מסיקים מסקנות (מספר שמות). 

להיות קורבן זו בחירה: בין אם זה אנחנו לעצמנו, בין אם נכפה עלינו ובין אם כפינו זאת על האחרים (מספר ויקרא). 

כמו הנרות אנו מכילים פתיל שהוא כמו גופנו המהווה בסיס, להבה שהיא הנשמה שבקרבנו ותמיד שואפת גבוה והשמן שהוא האנרגיה שאנו מעצימים על מנת שהנר יפיץ את אור נשמתנו (מספר במדבר). 

עלינו להתנגד ליצר שמשבית אותנו מלפרוש את הכנפיים ולעוף כמו ציפור, להגשים חלומות גלובליים לקיום העולם והיקום ולממש את ייעוד הנשמה (מספר דברים).

טירי לבית משפחת לדאני גדלה במושב צלפון וכיום מתגוררת ברחובות. היא ילידת מרץ 1973 וחוגגת יובל במעמד השקת הספר. נשואה לאורן ואמא ללינס. היא בוגרת תואר שני במשפטים ותואר ראשון בלוגיסטיקה וכלכלה. קצינה בשירות מיל' פעיל שהשתחררה אחרי שירות קבע ארוך ומשמעותי. כיום היא עוסקת בתחומי התודעה והנפש ליצירת חיים שמחים ומלאי סיפוק והנאה. היא מנטורית מאמנת מנטלית, מנחת קבוצות וסדנאות צחוק ושמחה וסדנאות מדיטציה, תוך מתן כלים מעשיים, עצות ותובנות משנות חיים.

בין בחירה לקורבן הוא ספר מיוחד במינו. הוא מצליח להביא מבט חדש על פרשות השבוע ששירי בחרה להביא, ועוד יותר מרגשים, מאירים ומלמדים הם הסיפורים שהיא כתבה ובחרה להוסיף לספר. כל ספר מלמד ונותן נקודת מבט על משהו או על החיים בכללותם ואפשר ללמוד מהם רבות ולהפנים לקחים לחיים. זהו ספר שבאמת יכול לעזור וללמד.

בין בחירה לקורבן, תפארה שירי, 338 עמודים, 89 שקלים, הוצאת בית עלים

בספר חוכמת השבוע מוצגת פרשנות חדשה ומרעננת לטקסט ההיסטורי הנפלא של התורה. בכל פרשה מוצג עקרון NLP עליו מרחיבים בהסבר ודוגמאות NLP) היא שיטת טיפול המכוונת להצלחה ומצוינות בחיים). פרשנות ייחודית זו מעניקה לקורא ידע וכלים מעולם האימון ו-NLP   בהם הוא יכול להשתמש באופן מידי באתגרי החיים.

הספר יוצר חיבורים בין העולם העתיק לזמננו ובין הקורא לשורשים העמוקים שלו. בבחינת  "דע מאיפה באת ולאן אתה הולך". הספר מאפשר לקורא (לפי תאריך הלידה העברי בו נולד) למצוא את פרשת השבוע שלו ולקבל ממנה את 'הקוד הפנימי מחוכמת השבוע להצלחה'. קוד זה מציג את הכוחות והמשאבים שלו שלעיתים דווקא כשזקוקים להם מול אתגרים הם נשכחים.  בספר אפשר לקבל רעיונות לכתיבת ברכות לימי הולדת , לאירועים, לדרשות בר מצוה ולדברים עליהם אפשר לדבר שבת בשולחן השבת.

אנשי מקצוע – מחנכים, יועצים, מטפלים, מאמנים, מדריכים והורים – העוסקים בעיצוב התנהגות של אנשים יכולים לקבל מהסיפורים השראה ורעיונות  לעבודתם. הסיפורים מציגים מערכות יחסים של גיבורי התורה, דפוסי חשיבה, התנהגות ואסטרטגיות התנהלות שלהם שבאופן מפתיע תואמים את עקרונות ה-NLP. 

רונית גולדברג, מאמנת בכירה NLP Master Trainer מנהלת אקדמית של מרכז מטרות, נשיאת הארגון הבין-לאומי IN-NLP בישראל כתבה על הספר: "ענת משכילה לשזור את סיפורי התורה עם מצבי חיים מאתגרים שאנו פוגשים לא מעט בתהליכי אימון. האינטגרציה שהיא עושה בין עולם התורה לבין עולם ה-NLP מעוררת השראה ופותחת את החשיבה לאפיקים חדשים. מומלץ בחום לכל מי שהאימון הוא תחום עיסוקו ולכל מי שרוצה להעמיק את תובנותיו ולרכוש כלים אפקטיביים להתנהלותו היום-יומית".

בדומה לספר הקודם, גם בחוכמת השבוע אהבתי את השילוב בין פרשנות של פרשת השבוע לבין סיפור/עיקרון מלמד מהווה, במקרה זה מעולם ה-NLP. זה ספר שמאפשר לקוראים להתחבר גם לפרשת השבוע וגם לעקרונות ה-NLP ולקבל תובנות ונקודות מבט חדשות על החיים ועל האתגרים והקשיים שעליהם להתמודד עימם. לדעתי, כדאי לכל אחד לקרוא את הספר הזה ולהפיק ממנו תובנות שימושיות.

חוכמת השבוע כלים לצמיחה אישית, ענת דור, 260 עמודים, 78 שקלים, הוצאת מדיה 10

"בפנינו ספר שהוא אתגר לחשיבה. אם תרשו לעצמכם לנוע ולרקוד עם התודעה והנפש שלכם דף אחר דף, תוכלו לגלות עוד נדבכים של עצמכם, לחברם לקיימים ולצמוח לחוויה פנימית יותר שלמה ואינטגרטיבית."

ד"ר מרים פסקין, מומחית לפסיכיאטריה כללית ובנוסף מומחית לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר. היא מנהלת חטיבת ילדים ונוער במרכז לבריאות הנפש גהה המסונף לאוניברסיטת תל אביב ויו"ר ועדת בחינות שלב ב' בפסיכיאטריה של הילד מטעם המועצה המדעית.

בתקופת הקורונה עברנו ואנו עדיין עוברים שינויים רבים. מאז פרוץ המגיפה אין תחום בחיינו שלא עבר טלטלה ועולה בנו הצורך למצוא מחדש את האיזון הפנימי, הבין-אישי והחברתי.
הספר שלפניכם מיועד לכל מי שמעוניין להוציא את המיטב מעצמו, לעבור שלב נוסף של התפתחות בחיים, להקשיב לתוכנה הייחודי של נפשנו ולממשה. בספר תוכלו לקרוא כיצד ניתן לעשות את זה, איך עובד מוחנו, מדוע אנו נתקעים בתבניות חשיבה המשפיעות על חיינו ומהי הדרך לשנותן: בתוכנו, בזוגיות, בהורות, בקריירה וגם בתהליכים לאומיים, חברתיים ופוליטיים.

בספר ניתן דגש למקום היסוד הנשי והתפתחותו כמו גם לתהליכי קבלת החלטות.
לכל אורכו מחולל הספר את מחול ההתפתחות, נע בתנועה ספירלית קדימה ואחורה, החוצה ופנימה ומציג שינויים בזמן, ברעיונות ובהיסטוריה של אנשים ושל חברות אנושיות. הוא מביא תיאוריות פסיכולוגיות, פיזיקליות, חברתיות וכלכליות וגם כאלה הנוגעות לתקשורת המונים ולהתפתחות שעברנו כעם ישראל.

בספר מוצגים סיפורים אישיים מרתקים הממחישים את תהליכי ההתפתחות שלנו, את הקשיים שאנו עוברים וגם את ההתגברות עליהם, והוא משמש מודל למציאת הדרכים לממש את עצמנו ולפתור מצוקות חיים שאנו נתקלים בהן.

מחול התודעה והנפש הוא ספר מעניין. לאף אחד לא קל להתמודד עם שינויים וצריך לדעת איך לעשות זאת בצורה נכונה ולדעת גם איך לקבל הלטות בצורה נכונה. הספר מציע דרך מעניינת לעשות זאת, כשהכל מבוסס על תיאוריות מתחומים שונים. אני ממליצה לקרוא אותו.

מחול התודעה והנפש, נטע ענבר-סבן, 469 עמודים, 89 שקלים,  הוצאת ePublish

ניתן להשיג את הספרים באתרי ההוצאות ובחנויות הספרים

צילום: אורית ענבר, יח"צ

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.